blashbob

Hang on

Publicerad 2011-06-14 15:42:05 i Hästar,

Kom nyss hem från stallet och ska snart byta om för ska dra vidare och möta Micke vid lägenheten!

När jag kom till stallet och skulle hämta henne så när jag ropar på henne lyfter hon huvudet och gnäggar *dog* Innan jag tog ut henne ur hagen kände jag lite på alla fyra benen och alla såg bra ut. Svullnaden på v. bak är helt borta nu. Så himla glad!
Jag tog in henne i stallet och borstade av henne, samt kände på alla fyra ben igen för att vara säker på att det var helt borta. Sen gick jag ut i paddocken med henne och skulle öva lydnad. Gick riktig bra faktiskt. Hon har en dålig vana att tigga godis så fort hon ser att man har det så jag övade mycket på att hon skulle sluta tigga. Jag började med att ta godis i näven och såfort hon började tigga så "hychade" jag mot henne, ibörjan fick jag dutta till henne lite samtidigt som jag "hychade" för att hon skulle sluta tigga, och så fort hon slutar så fick hon godis och beröm. Efter några gånger räckte det med att jag hychade lite, och efter ett tag så tiggde hon ingenting.

Sen skulle jag göra så att när jag backade brevid henne, eller gick emot henne framifrån så skulle hon backa, hon tyckte det var lite klurigt först när hon inte riktigt fattade vad jag menade, men efter ett tag så backade hon för minsta lilla vink :)

Sen såg hon Natta komma med Ziro och Fox och då vart inte jag lika intressant längre, men det löste jag snabbt med att jaga bort henne, och såfort hon visade intresse för dom andra så jagade jag bort henne igen. Ibörjan vart hon jätte arg på mig för att hon inte fick göra det hon ville och började galoppera iväg och höll på och stojja och vägrade komma tillbaka (suck.. humör-sto) Men efter ett tag när hon tröttnat på att springa runt och fjanta så kom hon fram till mig och kollade på mig med världens bus blick haha! Jag fortsatte med att backa och flytta henne  utan att röra henne bara för att få hennes uppmärksamhet igen, och när jag tyckte det gick bra så avslutade jag.

Vart dock livrädd först när hon sprang iväg mot Ziro och Fox, bara såg hur hon skulle börja halta och vara super svullen när hon kom tillbaka, men hon haltade ingenting och jag kollade självklart igenom henne när hon slutat springa och hon visade ingen hälta och var varken varm eller svullen.

Sen när jag släppte ut henne i hagen så hann jag inte ens få av henne grimman innan hon började springa så elstänglet och grimskaft flög överallt haha men hon stannade efter några steg och lät mig ta av grimman, sen så fort jag fick av den så galopperade hon iväg och gör en serie bocksprång.... Suck! Hon fattar ju inte att hon måste ta det lite lugnt när hon precis varit skadad. Ska bli kul att se om man överlever första ridpasset sen när hon ska sättas igång. Överskotts energi så det skriker om det!

Oj vilken lång text det vart! Hoppas att det inte vart för rörigt att läsa.

Har inga nya bilder på Crulle så ni får en relativt nyfotad bild ist!


Kommentarer

Postat av: mamma

Publicerad 2011-06-14 17:03:40

Fin bild på ditt favoritdjur ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

I denna bloggen har bara fåtal lösen till då jag skriver såpass personliga inlägg i den. Min allmänna blogg www.chipolina.blogg.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela