blashbob

Hjälptyglar

Publicerad 2011-01-01 22:06:44 i Hästar,

Vad tycker ni om hjälptyglar?

Jag tycker att det är oftast onödigt, men att jag kan rida med det om det skulle va så. Jag brukar rida med tideman tygel ibland, men endast när jag rider ut. Förut använde jag graman lite då och då, men nu använder jag aldrig det längre. Men jag har inget emot det så länge man använder det på rätt sätt. Vet en person som hoppar med graman (och då är den "inspänd") och det tycker jag är grymt onödigt och inte så bra för hästen heller för den delen?

Martingal, förbygel och sånna grejer klassas ju som hjälptygel, dom har jag absolut inget emot sålänge hästen inte tar skada av det. Många har ju föbygel för att sadeln åker bak och martingal för att hästen slår upp huvudet, och då är det ju okej. Finns ju folk som har det för utseéndet's skull och det är väl helt okej så länge hästen inte tar skada av det, som sagt. Jag har använt martingal för utseéndet's skull typ två gånger för jag tycker faktiskt att det kan vara snyggt om man är på tävling t ex, men inte annars liksom.

Så en sammanfattning då, jag har inget emot hjälptyglar sålänge hästen inte tar skada av det och att man använder de på rätt sätt :)

jyjy

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

I denna bloggen har bara fåtal lösen till då jag skriver såpass personliga inlägg i den. Min allmänna blogg www.chipolina.blogg.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela