blashbob

Rolling in the deep

Publicerad 2011-08-08 23:15:46 i Life style,

Fick en frågan av en som undrade om jag kunde ge lite rid tips! Självklart kan jag det, jag börjar med att tipsa om hur man får en lösgjord häst.

Till och börja med är det bra att rida hästen i en lång och låg form, men ändå få en rund och fin form. Jag brukar alltid trava och skritta fram i lång form för att töja lite på musklerna. När jag travat lite en stund i lång form så saktar jag av och kortar tyglarna och börjar jobba i en "normal" form i framförallt skritten först. Alltså en högre och rundare form. Det man ska se till är att nacken alltid ska vara i högsta punkt och ryggen ska vara höjd. Ett tecken på att hästen går i korrekt form är att den höjer upp svansen. Hästen ska trampa under sig, då kommer resten av kroppen på vägen.

Ställ och böj hästen åt alla möjliga håll, gå på en volt och variera med att ställ utåt och inåt. Glöm inte att hålla ett bra stöd på ytter tygel, och forma för inner tygel och ytter skänkel. Det viktigaste av allt är att hålla ett jämt stöd på ytter tygel så att det inte glappar för det är ytter tygeln som hästen "håller formen" på.
Gör mycket serpentiner, behöver inte vara dom "riktiga" serpentinerna utan det kan vara lite mindre och smalare serpentiner, ett extra mjukgörande är att göra en skänkelvikning i varje båge. I serpentinerna är det viktigt att du håller ytterstödet ända tills du ska byta ytter tygel till den andra tygeln. Lätta gärna på innertygeln lite då och då, det är som en liten belöning till hästen.

Det som är bra också är att göra mycket slutor och öppnor, det mjukar speciellt upp bogen, se dock till att hästen jobbar igenom hela kroppen och inte smiter ut med bogen och "fuskar". Vissa tycker detta är lite svårt om man har en skänkeldöv häst, ta då ett dressyrspö och peta lite med. Crulle och jag hade det problemet förut att hon total sket i mig så därför kan dressyrspö vara ett effektivt hjälp medel.


Den här hästen går i korrekt form.
Bild lånad från google.


Hoppas detta var en liten hjälp till någon därute iaf! Jag är inte expert på allt det här. Ska försöka fixa ihop ett inlägg där man får hästen kvickare för skänkeln och inte sticker före/efter hinder. Håll utkik

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

I denna bloggen har bara fåtal lösen till då jag skriver såpass personliga inlägg i den. Min allmänna blogg www.chipolina.blogg.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela