blashbob

Happyland

Publicerad 2011-08-06 15:10:29 i Life style,

Jag står i ett stall som kallas "Valåsen". Egentligen heter inte stallet något särskillt men det ligger i området "valåsen". Innan jag stod i valåsen så stod jag i ett stall som heter "Valåsen's herrgårdstall" men efter massa tjaffs så flyttade alla därifrån, utom jag. Jag flyttade bara ner till "stora" stallet, alltså där jag står nu. Det ligger knappt 50m bort från herrgårds stallet, det är samma ägare/hyresvärd som har hand om "lilla" och "stora" stallet.

Det finns två paddockar, en hopp-bana och en dressyr-bana. Dressyrbanan är lite större och mer vårdad än hoppbanan, så oftast hoppar vi på dressyrbanan också. Vi har också ett ridhus, men det är ett lite sämre ridhus. Inte jätte stort och det ridhuset är "känt" i karlskoga för att det har 8-10 tjocka stolpar på långsidorna så man får se upp när man rider. Många frågar hur man orkar rida därinne, men det är bättre än inget på vintern, man får dock se upp så man inte rider samtidigt som alla andra. På sommaren så rider man ju oftast ut eller rider i paddocken.

Hagarna är dock inte jätte bra, vinterhagarna är ganska bra på vintern, men finns inga riktiga sommarhagar. Speciellt nu när vi är så många så får vi slåss om hagarna på sommaren. Dock löser det sig alltid. Men man får räkna med att man får ha en enda hage hela sommaren, som inte är jätte stor, och får alltså vara berädd på att stödfodra med hö vid juli-augusti.

Vi är ett riktigt bra "gäng" nu som står i stallet, innan så har det stått en del jobbigt folk där så allt har blivit surt och tjaffsigt, men dom har flyttat nu. Jag tycker hyresvärden tänker riktigt bra, för han försöker alltid ta in folk som är i samma åldersgrupp så att det ska bli kul och bra stämning i stallet.

Crulle står i en hage med en New forest ponny som heter Fredriksbergs Pi "Pisan". Först när vi släppte ihop dom så attackerade Crulle Pi flera gånger, speciellt när man lunch fodrade, så vi fick sära på dom. Men efter ett tag så vart det hagkrångel igen och då testade vi med Pi och Crulle i en hage igen, och efter det är dom nästan oskiljbara. Dom kan stå och äta ur samma hö-hög ibland och dom kan stå och klia varandra. Alla i stallet är helt förbluffade, att det kunde vända från attacker till bästa kompisar haha!


Första ihopsläppet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

I denna bloggen har bara fåtal lösen till då jag skriver såpass personliga inlägg i den. Min allmänna blogg www.chipolina.blogg.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela