blashbob

Foto tips!

Publicerad 2010-12-12 23:23:49 i Foto,

gd
Dagens fototips bliiiiiir......... VATTEN! woah

Du behöver:
Kamera
Blixt (hellst extern, men inbyggd går också bra)
Något som du kan ha i bakgrunden. (i mitt fall en blå bricka)
Vatten ;)

ege

Sätt på vattnet så att det droppar eller att det "dropp-rinner" haha, sen så glöm för gudskull inte blixten, den hjälper dels tills att få ljus och att det blir lättare att "frysa fast" dropparna. Det är bäst att ha något i bakgrunden, hellst något ljust. Annars är det lätt att man får ful bakgrund. Ha gärna en bricka eller något liknande.
Har du extern blixt så vinkla blixthuvudet så det inte blixtrar mot droppen blir dels mjukare ljus då och finare ljus!
Det viktigaste i detta är att du har kort slutartid och helst stor blänadare så att bakgrunden inte syns lika mycket så blir det mer fokus på dropparna. Blixten hjälper också till att du kan ha kortare slutartid (kortare slutartid = mörkare).
Och kom ihåg att detta är svårt, att pricka dropparna och få dropparna som man vill. Jag har bara fått EN bra droppbild. Så ha tålamod!

Canon EOS 50D - Canon speedlight 430EX + Canon EF 18-55

Inställningar:
F5,6 (bländare)
1/250 sek (slutartid)
ISO 250

Hoppas detta var uppskattat :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

I denna bloggen har bara fåtal lösen till då jag skriver såpass personliga inlägg i den. Min allmänna blogg www.chipolina.blogg.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela